Kaderdag

Trainingen, workshops en gezelligheid.

27 oktober  2018  is de kaderdag te gast bij scouting Made te Made.  Deze editie staat in het thema van Amerika, ga jij met ons mee op avontuur.  Het programma aanbod van deze kaderdag is gericht op praktische trainingen die je gelijk in praktijk kan brengen.  Kom jij jezelf laten uitdagen binnen de volgende workshops:  EHBO, Kabelbaan bouwen, Scouting voor dummy’s, Koken voor grote groepen, speltak financiën en nog onder voorbehoud hakken en zagen door HNK.

Graag parkeren bij de sportcomplex/ zwembad: Stuivezandstraat 50 te Made.

Inschrijven door de kaderdag kan via de volgende link: http://sol.scouting.nl/as/event/20563/details

EHBO: Weet wat je moet doen! (ochtend / middag)

Bij het draaien van een speltak en het organiseren van kampen en weekendjes komt ook regelmatig EHBO om de hoek kijken. Dit is vaak niet het eerste waar je aan denkt, maar uiteindelijk wel handig om er iets van te weten. In deze workshop gaan  we in op de volgende vragen:

• Waar moet ik allemaal aan denken en wat moet ik regelen als verantwoordelijke voor de EHBO van mijn speltak?
  • Hoe kan ik op een handige manier de medische handelingen voor mijn speltak bijhouden?
  • Wanneer bel ik de ouders, de huisartsenpost of 112?

• Oefenen met basisvaardigheden EHBO
  • Oefenen met levensreddende handelingen
  • Informatie over te benaderen hulpdiensten
  • Medicijn gebruik, hoe regel je dat handig.

Doelgroep

Alle kaderleden die de EHBO van hun speltak in goede banen willen leiden of meer willen weten over hoe te handelen in een noodsituatie tijdens een opkomst, kamp, evenement, e.d..

Maximum aantal deelnemers:  12

Koken voor grote groepen (Ochtend en/of middag)

Je hebt ze vast weleens gehoord: “mijn kind heeft een gluten allergie”, “hoeveel aardappelen heb ik nodig voor 35 personen” en “hoe kleed ik de maaltijd leuk aan” ….

De training “koken voor grote groepen” heeft een theoretisch en een praktijk gericht karakter. In de ochtend wordt er besproken waar je als kookstaf rekening mee kunt houden en daarna gaan we zelf aan de slag om de lunch voor te bereiden. In de middag is er weer een theoretisch gedeelte, waarna we weer in de praktijk aan de slag zullen gaan.

Onderwerpen die besproken zullen worden zijn, onder andere: hoe om te gaan met allergieën, welke hoeveelheden heb je nodig, hoe kun je koken in thema, hygiëne en veiligheid in de keuken.

• Uitwisselen van ervaringen, aanpak en tips
  • Informatie, handige formats en checklists
  • Zelf oefenen

Door middel van het uitwisselen van ervaringen, het aanreiken van tips en het zelf oefenen word je aangezet om na te denken hoe je jouw keuken tijdens het kamp of weekend het beste vorm kunt geven.

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor (kook)staf van alle speltakken.
Het is mogelijk een dagdeel van de training te volgen of de hele training. In beide dagdelen zal andere theorie besproken worden.

Kabelbaan kennis (ochtend)

Een van de leukste programma’s bij de scouting, een kabelbaan! Maar wat komt er allemaal bij kijken om er eentje zelf te bouwen. Welk materiaal heb je nodig? Hoe kan ik de kabel afspannen? Waar moet ik op letten qua veiligheid? Wat zijn de wettelijke regels? Deze zaken komen allemaal aan bod. Aangenomen wordt dat je al een goede kennis hebt van pionieren, en alle gangbare knopen en sjorringen kent.

Kennis opdoen over het bouwen van een kabelbaan.

Doelgroep

Alle kaderleden die interesse hebben in dit onderwerp.

Maximum aantal deelnemers:  12

Speltakfinanciën: slim omgaan met je centjes (ochtend)

Bij het draaien van een speltak en het organiseren van kampen en weekendjes komen ook de financiën om de hoek kijken. Dit is vaak niet het eerste waar je aan denkt, maar uiteindelijk wel essentieel. Zonder geld kom je ook binnen Scouting helaas niet ver. In deze workshop gaan  we in op de volgende vragen:

• Waar moet ik allemaal aan denken en wat moet ik regelen als verantwoordelijke voor de financiën van mijn speltak?
  • Hoe kan ik op een handig manier de financiën voor mijn speltak bijhouden?
  • Hoe maak ik een begroting voor kampen, weekendjes e.d. en wat moet ik daarbij vooral niet vergeten?

• Uitwisselen van ervaringen, aanpak en tips
  • Informatie, handige formats en checklists
  • Zelf oefenen

Doelgroep

Alle kaderleden die de financiën van hun speltak in beheer hebben of in de toekomst gaan krijgen en/of meer willen weten over het maken van een begroting voor een kamp, evenement. e.d.

Maximum aantal deelnemers: 12

Scouting voor dummies (middag)

Ben je net nieuw in de uitdagende wereld die Scouting heet? Dan is deze training echt iets voor jou. Op een interactieve manier komen veel aspecten van Scouting aan bod. Denk hierbij aan Scouting Nederland, de regio en de organisatie binnen je eigen Scoutinggroep, de verschillende speltakken met hun kenmerken, een stukje historie, Scouting Academy en nog veel meer! Zie het als een inburgeringstraject voor nieuwe Scoutingleden.

• Ontdekken van Scouting
  • Geven van inzicht
  • Beantwoorden van vragen

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor iedereen die nieuw is binnen Scouting. Het maakt niet uit of je leiding bent of bestuurslid van de groep.

Hakken en zagen (ochtend of middag) ONDER VOORBEHOUD

Wat is scouting zonder een kampvuur, maar om dit te maken is het natuurlijk van belang dat je kennis hebt over hout, hakken en zagen. In deze praktische training gaan we actief aan de slag met bijlen en zagen.

• Leren veilig omgaan met het materiaal
  • Leren hakken en zagen
  • Onderhoud van het materiaal

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor iedereen met interesse in hakken en zagen

Maximum aantal deelnemers: 12

Ga via onderstaande link naar Scouts Online en schrijf je in!

oktober 27 2018

Date: 27 oktober 2018