World Scout Jamboree 2019

World Scout Jamboree 2019

Iedere vier jaar wordt ergens op de wereld een World Scout Jamboree georganiseerd: Een wereldwijd Scoutingkamp waar 40.000 scouts uit de hele wereld aan meedoen. Dit is een onvergetelijk evenement voor zowel de deelnemers, troepstaf, IST’ers en het contingent management team.

De World Scout Jamboree in 2019 vindt plaats in Amerika op het terrein van The Summit Bechtel Reserve in West-Virginia in de Verenigde Staten. Meer informatie vind op de website van de Amerikaanse organisatie. Vorige jamborees vonden plaats in Japan (2015), Zweden (2011), maar ook in Nederland in 1937 en 1995.

Namens Scouting Nederland reist het Nederlands contingent naar Amerika om deel te nemen aan dit superevenement en uiteraard wordt iedereen goed op de reis en de belevenis voorbereid in de voorbereidingsperiode.

Wat levert een jamboree allemaal op?

Deelname aan een jamboree doet wat met mensen. Het is een uniek evenement wat een grote bijdrage levert aan de persoonlijke ontwikkeling van jonge scouts die deze ervaring in hun latere leven met zich meedragen. Het geeft daarmee iets aan Scouting terug, want deze scouts, die als puber uren hebben staan tomaten plukken, folders bezorgen of appeltaarten bakken om zo stukje bij beetje het enorme bedrag van de deelnemersbijdrage bij elkaar te krijgen, hebben enorm veel geleerd. Zij hebben geleerd om over hun grenzen heen te kijken, gezien wat mogelijk is als je samenwerkt en hebben ervaren wat de werkelijke betekenis is om onderdeel te zijn van een internationale vereniging.

Met deze passie in het achterhoofd zijn we begonnen om het Nederlands contingent vorm te geven. We willen deze groep scouts op de juiste wijze informeren en begeleiden bij de deelname aan dit traject om deze ultieme ervaring te kunnen meenemen. Hierbij zeggen we ook steeds, een jamboree is niet duur, maar kost veel geld. Veel geld wat door deelnemers, die nu misschien nog geen eens 12 jaar zijn, moeilijk bij elkaar te rapen is, want op die leeftijd is nog niet veel mogelijk. Maar het levert ook zoveel op, direct na de jamboree maar ook in de jaren daarna. We hebben de groei gezien bij deze jonge scouts en vinden het fantastisch om met een prachtige groep mensen dit wederom mogelijk te maken.

juli 22 2019

Start: 22 juli 2019